Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden 


 Definities

  1. 4KDroneOp: nader genoemt opdrachtnemer, gevestigd te Zevenbergen onder KvK nr.  94253641 .
  2. Klant: degene met wie 4KDroneOp een overeenkomst is aangegaan, tevens de aanvaarder van deze algemene voorwaarden. 
  3. Partijen:  4KDroneOp en klant samen.
  4. Consument: een klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
  5. Offerte: alle aanbiedingen van 4KDroneOp aan (rechts)personen waarmee beoogd wordt een overeenkomst aan te gaan. 
  6. Overeenkomst: de overeenkomst van opdracht tussen 4KDroneOp en de klant.  
  7. Opdracht: de dienst of het product dat door 4KDroneOp geleverd zal worden. 
  8. Annuleren: beëindiging of ontbinding van de overeenkomst. 
  9. Schriftelijk: elektronische communicatie zoals e-mail, mits de identiteit van de afzender en de authenticiteit van de communicatie voldoende vaststaat. De bewijslast betreffende ontvangst van elektronische communicatie ligt te allen tijde bij de klant. 
  10. Gebruik: verveelvoudigen en/of openbaar maken in de zin van de Auteurswet 1912 (Aw)
  11. Fotografische werken (ook: Werken): fotografische werken zoals bedoeld in artikel 10 lid 1 sub 9 Aw, dan wel andere werken in de zin van de Aw, welke met bedoelde fotografische werken op één lijn kunnen worden gesteld.
  12. Raw footage: Onbewerkte foto of videobeelden
  13. Eindproduct: Volgens opdracht nabewerkte foto’s en of video’s
  14. Geo zones: Door het ministerie aangegeven gebieden waar restricties gelden voor het vliegen met drones. Dit kunnen bijvoorbeeld hoogte beperkingen zijn, of een totaal verbod.

Toepasselijkheid algemene voorwaarden

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens opdrachtnemer.
  2. Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
  3. Partijen sluiten de toepasselijkheid van (aanvullende en/of afwijkende) algemene voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.

Aanvaarding

  1. De klant dient het aanbod expliciet en schriftelijk te aanvaarden. Indien de klant dit nalaat, maar er desondanks mee instemt, of althans die indruk wekt, dat opdrachtnemer werk verricht in het kader van de overeenkomst, dan wordt het aanbod als aanvaard beschouwd. 
  2. Bij aanvaarding van een offerte of aanbod, behoudt opdrachtnemer zich het recht voor de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding in te trekken, zonder dat de klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
  3. Opdrachtnemer houdt zich het recht voor een opdracht te weigeren indien na aanvaarding nieuwe informatie beschikbaar komt die uitvoering voor onaanvaardbaar maken. 
  4. Na aanvaarding kan de overeenkomst slechts met wederzijdse instemming worden gewijzigd. Opdrachtnemer is in dat geval gerechtigd de voor de overeenkomst verschuldigde prijs aan te passen.
  5. Indien na vooronderzoek blijk dat de opdracht niet uitgevoerd kan worden binnen de wettelijke bepalingen betreffende het vliegen met drones, behoudt opdrachtnemer zich het recht de offerte op elk moment na ontvangst van de aanvaarding in te trekken, zonder dat de klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
  6. Indien na vooronderzoek blijk dat de opdracht niet uitgevoerd kan worden binnen de voorwaarden van de drone verzekering, afgesloten door opdrachtnemer, behoudt opdrachtnemer zich het recht de offerte op elk moment na ontvangst van de aanvaarding in te trekken, zonder dat de klant hieraan enige rechten kan ontlenen.

Uitvoering van de opdracht

  1. Opdrachtnemer zal de opdracht naar beste inzicht en vermogen en in overeenstemming met de eisen van goed vakmanschap uitvoeren, in de stijl waarin gebruikelijk werkt. 
  2. Opdrachtnemer  spant zich in en zal naar beste kunnen handelen in de gegeven en bestaande omstandigheden tijdens de fotoshoot en/of reportage.
  3. Opdrachtnemer neemt de verantwoordelijkheid om te voldoen aan de wettelijke bepalingen betreffende het vliegen met drones en daarmee de voorwaarden voor de drone verzekering van opdrachtnemer.
  4. De uitvoering van de opdracht geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel afgesproken voorschot door de klant.
  5. De klant is gehouden al datgene te doen en laten wat redelijkerwijs nodig en wenselijk is om een tijdige en juiste uitvoering van de opdracht mogelijk te maken.
  6. Indien de klant er niet voor heeft gezorgd dat opdrachtnemer tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en/of extra uren voor rekening van de klant.
  7. De klant verplicht zich de omstandigheden voor zo gunstig mogelijk te maken en waar nodig maatregelen te treffen, waaronder, doch niet uitsluitend, het instrueren van andere aanwezigen. 
  8. De oprachtnemer verplicht zich maatregelen te treffen om de opdracht veilig uit te kunnen voeren.
  9. Groepsfoto’s en andere specifiek door de klant verzochte foto’s, kunnen slechts door worden vervaardigd, wanneer de omstandigheden dit toelaten, er voldoende tijd voor beschikbaar is en de klant voldoende maatregelen treft om het vervaardigen van deze beelden mogelijk te maken, waaronder maar niet uitsluitend het aanwijzen van belangrijke personen.
  10. Opdrachtnemer garandeert nadrukkelijk niet dat alle door de klant gewenste foto’s daadwerkelijk geleverd worden.
  11. Opdrachtnemer levert de beelden af in de door zijn gebruikelijk gehanteerde stijl, waarbij een globale beeldoptimalisatie wordt toegepast op onder meer licht, kleur, contrast en uitsnede. Hierbij zal door slechts enige nabewerking plaatsvinden om bestaande elementen in de foto te verwijderen of te verminderen, waaronder, doch niet uitsluitend begrepen het wegwerken of verminderen van storende elementen in de omgeving en zaken van tijdelijke aard.
  12. Nabewerking hierbuiten is enkel na overleg met en kan extra kosten met zich meebrengen. 
  13. Uitvoering van de opdacht is afhankelijk van de weersomstandigheden.
    Bij (mot)regen en harde wind kan niet worden gevlogen.
    Voor vertrek naar de opname locatie zal gecontroleerd worden of het weer geschikt is voor uitvoeren van de opdracht. Indien dit niet het geval is behoud opdrachtnemer zich het recht de afspraak te verzetten indien mogelijk, of de opdracht te annuleren (bijvoorbeeld bij eenmalige evenementen zoals bruiloften).
  14. Indien op locatie de omstandigheden voor uitvoeren van de opdracht onverwacht veranderen, bijvoorbeeld het weer, de aanwezigheid van mensen of voertuigen, waardoor de opdracht niet kan worden uitgevoerd of niet aan de veiligheidseisen kan worden voldaan, behoud opdrachtnemer zich het recht de uitvoering van de opdracht stop te zetten.
    In overleg met de klant zal worden gekeken naar een passende oplossing voor verdere uitvoer van de opdracht.
  15. De klant is verplicht volledige meewerking te verlenen in het kader van de veiligheid tijdens de drone vlucht(en). Daarbij dient de klant daar waar dat redelijkerwijs kan worden verwacht ook zorg te dragen voor de veiligheid van de op verzoek van de klant aanwezige personen.
    Indien de klant hier niet aan voldoet, kan de uitvoer van de opdracht door opdrachtnemer ten alle tijden worden stopgezet.
  16. Indien de opdracht wordt geannuleerd door bij punt 13, 14 en 15 is de klant gebonden het volgende te vergoeden:
    – Bij stopzetten voor vertrek naar locatie: Geen vergoeding verplicht.
    – Bij stopzetten tijdens de opdracht: De tot dan toe gemaakte uren tegen uurtarief zoals opgenomen in offerte, plus een kilometer vergoeding van €0,23 per kilometer.
    De klant behoud het recht de eventueel aanwezige ruwe opnames te ontvangen en in overleg kan worden besloten met het aanwezige materiaal een eindproduct op te leveren.
    Hierbij geldt wederom een het in de offerte opgenomen uurtarief voor de nabewerkingswerkzaamheden.  
  17. Tijdens het maken van de opnames zal opdrachtnemer alle inpanningen verrichten om niet bij de opdracht horende personen buiten de opnames te houden. Omdat er gevlogen wordt op hoogte is dit niet altijd mogelijk.
  18. De opdrachtnemer behoud het recht, indien dit volgens opdrachtnemer noodzakelijk geacht wordt, een of meedere waarnemers mee te nemen naar de locatie, om aan wettelijke eisen van de drone vlucht(en) en voorwaarden te voldoen van de drone verzekering van opdrachtnemer.
    Deze waarnemers zijn mogelijk terug te zien in het eindproduct. De opdrachtnemer zal er zoveel als redelijkerwijs verwacht kan worden aan doen om dit te voorkomen.
  19. Indien de klant tijdens het uitvoeren van de opdracht afwijkt van de vooraf vastgestelde planning, zullen de bijkomende kosten voortvloeiend uit aanwezigheid op locatie en extra uren gemaakt door opdrachtgever voor rekening komen van klant.

Vooronderzoek

  1. Voor aanvang van het maken van de opnames wordt er onderzoek gedaan naar het uitvoeren binnen de wettelijke kaders en eisen van de drone verzekering van opdrachtnemer van de opdracht.
    De uren en daarbij horende vergoeding worden door opdrachtnemer in de offerte meegenomen.
  2. Voor elke foto / film locatie zal een vooronderzoek worden uitgevoerd.
  3. Indien het noodzakelijk is vooraf de locatie persoonlijk te bekijken zal in overleg met de klant de offerte worden uitgebreid met de bijbehorende uren en reiskosten.
    Er zal door opdrachtnemer zoveel mogelijk voorwerk op afstand worden uitgevoerd met behulp van o.a. google maps, drone kaarten met geo zones en door de klant aangeleverde informatie waaronder foto’s.
  4. Indien na aanvang van de werkzaamheden op locatie de werkzaamheden op verzoek van de klant worden stopgezet en niet worden verplaatst, is de klant verplicht een vergoeding te betalen voor het vooronderzoek tegen het in de offerte opgenomen uurtarief.
  5. Indien de volledige opdacht wordt uitgevoerd volgens plan en het eindproduct wordt opgeleverd, komt de vergoeding tegen uurtarief voor het vooronderzoek te vervallen. Reiskosten voor het bezoeken van de locaties worden wel gefactureerd.
  6. Indien uit vooronderzoek blijkt dat een of meerdere waarnemers aanwezig moeten zijn op de locatie, zal de offerte hierop door opdrachtnemer worden aangepast.

Voorbeelden van beperkingen voor het vliegen

  1. Algeheel verbod op drone vluchten
  2. De maximale hoogte waarop gevlogen kan worden is 120 meter boven grondniveau (AGL)

afhankelijk van geo zones kan dit lager zijn.

  • Boven groepen mensen kan niet worden gevlogen
  • In natura2000 natuurgebieden gelden beperkingen, afhankelijk van de provincie.
  • Boven havens kan niet worden gevlogen.
  • Boven industrie gebieden kan niet worden gevlogen.
  • Bij kritieke infrastructuur kan niet worden gevlogen. Denk hierbij aan waterwin gebieden, infrastructuur van het stroomnet, luchthavens maar ook militaire installaties.
  • Er zal afstand gehouden moeten worden van wegen waar 80km/uur of meer op wordt gereden en spoorwegen, hier kan niet overheen gevlogen worden.
  • De drone zal altijd in zicht moeten worden gehouden (VLOS)
    In de praktijk betekent dit dat er afhankelijk van de weerstomstandigheden en licht gevlogen kan worden in een straal van maximaal ongeveer 300 meter.
  • Al deze zaken worden in het vooronderzoek meegenomen.

Locaties 

  1. Voor alle werkzaamheden op locatie, geldt dat de klant zelf verantwoordelijk is voor het kiezen van de definitieve locatie voor de opnames. Tijdens het vooronderzoek zal opdrachtnemer adviseren om een optimale locatie te kiezen waarbij aan alle regelgeving voldaan wordt.

Prijzen

Verzendkosten

  1. Verzendkosten zijn voor rekening van de klant, tenzij partijen hierover iets anders hebben afgesproken (dit bij aanlevering ruwe beelden en eindproduct op usb stick)

Gevolgen niet tijdig betalen

  1. Betaalt de klant niet binnen de overeengekomen termijn, dan is opdrachtnemer gerechtigd in rekening te brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
  2. Wanneer de klant in verzuim is, is hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding verschuldigd aan opdrachtnemer.
  3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
  4. Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag opdrachtnemer zijn verplichtingen opschorten totdat de klant aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
  5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van opdrachtnemer op de klant onmiddellijk opeisbaar.
  6. Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door opdrachtnemer , dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan  te betalen.

Levering

  1. Opdrachtnemer hanteert, tenzij anders overeengekomen, slechts geschatte levertijden. 
    In overleg met de klant kan er een tussentijdse oplevering plaatsvinden waarbij een deel van het eindproduct alvast beschikbaar gesteld wordt.
    Wordt de opdracht door de klant geannuleerd na een tussentijdse oplevering, dan is de klant verplicht de tot dan toe gemaakte uren te vergoeden tegen uurtarief in offerte.
  2. Opdrachtnemer maakt een selectie van beelden uit de totale aanwezige ruwe beelden. Deze zullen verder waar nodig worden nabewerkt tot eindproduct.
    Voor opdrachten die niet volgens een script of draaiboek worden uitgevoerd, maar waarbij spontane opnames gemaakt worden kan het voorkomen dat de klant specifieke beelden had verwacht maar deze niet aanwezig zijn. Dit is voor risico van klant.
  3. Bij het maken van een video als eindproduct is de selectie van beelden en rechtenvrije muziek ter inzicht van de opdrachtnemer. Afhankelijk van de in de offerte gemaakte afspraken kunnen er tijdens het maken van het eindproduct nog wijzigingen worden gemaakt op verzoek van klant.
    Bij een standaard opdracht is dit niet het geval.
  4. Digitale bestanden van het eindproduct worden geleverd in goed overleg en op een door beide partijen overeengekomen wijze en zijn vanaf het moment van verzending voor risico van de klant. Indien geen levertijd is overeengekomen, wordt die in redelijkheid door opdrachtnemer vastgesteld. 
  5. Levering geschiedt, tenzij anders overeengekomen, digitaal.
  6. Digitale bestanden worden alleen in jpeg (foto) en mp4 (video) geleverd, overeenkomstig de opdracht in lage of hoge resolutie.
  7. Het is niet toegestaan om digitale beelden online te plaatsen of af te laten drukken anders dan is aangeleverd, bijvoorbeeld bewerkt en bijgesneden. Als digitale bestanden ergens anders worden afgedrukt, is opdrachtnemer niet aansprakelijk voor de kwaliteit van de afdruk.
  8. Op verzoek van klant kunnen ook de ruwe beelden worden aangeleverd. Als deze door klant of 3e partij worden verwerkt is opdrachtnemer niet aansprakelijk voor de resultaten.

Intellectueel eigendom en licentie

  1. Opdrachtnemer behoudt alle intellectuele eigendomsrechten (waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- en modellen­recht, etc.) op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen, maquettes, etc., tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.
  2. Elke overeenkomst houdt mede de in dit artikel omschreven licentie in met betrekking tot de Werken van opdrachtnemer, indien niet anders is overeengekomen.
  3. De klant verkrijgt van opdrachtnemer een niet-exclusieve licentie voor onbepaalde tijd, om de werken te verveelvoudigen en openbaar te maken op via de door de klant gekozen kanalen, behalve commerciele distributie. Dit geldt ook voor 3en die gebruik maken van de eindproducten.
    Het plaatsen van beelden op bijvoorbeeld facebook en Instagram van de klant is toegestaan,
    het afdrukken van beelden op canvas en verkoop niet tenzij specifiek schriftelijk is overeengekomen.
    Het afdrukken van beelden op materiaal voor eigen gebruik om op te hangen in kantoor of eigen huis, of het geven als (relatie) geschenk is wel toegestaan.
  4. Het eindproduct mag niet worden bewerkt door klant of 3e partijen en hierna in enige vorm worden gepubliceerd, behalve foto’s die worden verkleind om te voldoen aan de upload mogelijkheden van bijvoorbeeld de eigen website, facebook of Instagram of het gebruik in eigen presentaties dmv. Bijv. Powerpoint.
  5. De klant heeft het recht de ruwe beelden zelf of door 3e partij tot eindproduct te verwerken.
    Dit eindproduct mag door de klant worden gepubliceerd op eigen kanalen, maar niet gebruik worden voor commerciele verkoop tenzij anders schriftelijk is overeengekomen.
    Opdrachtnemer wordt hiervan schriftelijk op de hoogte gebracht.
  6. De klant is, tenzij anders overeengekomen, niet bevoegd sublicenties te verlenen aan derden, noch zijn eigen licentie over te dragen.
  7. De klant is nadrukkelijk niet gerechtigd de foto’s voor zakelijke of commerciële doeleinden, althans voor andere doeleinden buiten de huiselijke kring, te gebruiken of te verhandelen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van opdrachtnemer.
  8. De klant dient schriftelijk toestemming te vragen voor het inzenden van een foto ten behoeve van wedstrijden en publicaties door derden.
  9. De klant dient de persoonlijkheidsrechten van opdrachtnemer, zoals vermeld in artikel 25 Aw, in acht te nemen.
  10. Digitaal of analoog bewerken of wijzigen van geleverde Werken is niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van opdrachtnemer.
  11. Opdrachtnemer houdt zich het recht voor de Werken te gebruiken voor zakelijke en commerciële doeleinden en publicaties, waaronder, doch niet uitsluitend, website en weblog, portfolio, advertenties, social media, tijdschriftartikelen, in drukwerk, beursmateriaal en demonstratie materiaal. Wil de klant een specifieke foto niet online terug zien, kan dit overlegd met worden. 

Rechten van derden

  1. De klant die een ruwe opname of eindproduct openbaar maakt, is met uitsluiting van anderen verantwoordelijk voor het verkrijgen van toestemming van geportretteerden en/of andere rechthebbenden. De opdrachtnemer vrijwaart van alle aanspraken hierop en verder.

Meefotograferen

  1. Indien voor de opdracht andere foto/videografen opnames maken, zal dit vooraf worden gemeld bij opdrachtnemer.
  2. Opdrachtnemer is niet verantwoordelijk voor enige storing in geluidsopnamen van 3en, tenzij dit anders schriftelijk vooraf is overeengekomen.
  3. Overige aanwezige personen is het toegestaan te fotograferen, echter zonder daarbij de opdrachtnemer te hinderen en dit geen gevaar voor de veiligheid oplevert.
  4. Indien de klant een professionele videograaf inhuurt dan zal de klant aangeven of of videograaf de momenten moet vastleggen om het moment dat het niet mogelijk blijkt samen te werken vanaf het beste punt. 
  5. Opdrachtnemer zal zoveel mogelijk andere foto/videografen buiten beeld houden, maar garandeert niet dat dit altijd mogelijk is.

Garantie

Inbreuk op Auteursrecht en ander intellectueel eigendom

  1. Elk gebruik van een eindproduct van opdrachtnemer dat niet is overeengekomen, wordt beschouwd als een inbreuk op het auteursrecht of ander intellectueel eigendom van opdrachtnemer.
  2. Bij inbreuk komt een vergoeding toe ter hoogte van tenminste driemaal de door opdrachtnemer gebruikelijk gehanteerde licentievergoeding voor een dergelijke vorm van gebruik.
  3. Daarnaast verbeurt de klant een bedrag ad 5% van de in lid 2 genoemde vergoeding voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
  4. Voor het verbeuren van deze boete is geen voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig. Ook hoeft er geen sprake te zijn van enige vorm van schade.
  5. Het verbeuren van de in het tweede lid van dit artikel bedoelde vergoeding doet geen afbreuk aan de overige rechten van opdrachtnemer waaronder zijn recht om naast de boete een schadevergoeding te vorderen.

Klachten

Ingebrekestelling

  1. De klant dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan opdrachtnemer.
  2. Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat een ingebrekestelling opdrachtnemer ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt.

Hoofdelijke aansprakelijkheid klant

 Als opdrachtnemer een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan opdrachtnemer verschuldigd zijn.

Aansprakelijkheid

  1. Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant lijdt indien en voor zover die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
  2. Indien opdrachtnemer aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst.
  3. Opdrachtnemer is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden.
  4. Indien opdrachtnemer aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke van (volledige) uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting.

Vervaltermijn schadevergoeding

 Elk recht van de klant op schadevergoeding van opdrachtnemer vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek.
 

Recht op ontbinding

  1. De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer opdrachtnemer toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt.
  2. Is de nakoming van de verplichtingen door opdrachtnemer niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat opdrachtnemer in verzuim is.
  3. Opdrachtnemer heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel indien  kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de klant zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.

Overmacht

  1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van opdrachtnemer in de nakoming van enige verplichting ten aanzien van de klant niet aan opdrachtnemer kan worden toegerekend in een van de wil van opdrachtnemer onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen ten aanzien van de klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijk­heid niet van opdrachtnemer kan worden verlangd.
  2. Tot de in lid 1 genoemde overmachtsituatie worden ook – doch niet uitsluitend – gerekend: noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.); wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden; onverwachte stroom-, elektriciteits- internet-, computer- en telecomstoringen; computer­virussen, stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
  3. Indien zich een overmachtsituatie voordoet waardoor opdrachtnemer 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat opdrachtnemer er weer aan kan voldoen.
  4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen beide partijen de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.
  5. Opdrachtnemer is in een overmachtsituatie geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd, ook niet als het als gevolg van de overmachttoestand enig voordeel geniet.

Wijziging van de overeenkomst  

Indien na het afsluiten van de overeenkomst voor de uitvoering ervan het nodig blijkt om de inhoud ervan te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.

Wijziging algemene voorwaarden

  1. Opdrachtnemer is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
  2. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
  3. Grote inhoudelijke wijzigingen zal opdrachtnemer zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
  4. Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene voorwaarden de overeenkomst op te zeggen. 

Overgang van rechten

  1. Rechten van de klant uit een overeenkomst tussen partijen kunnen niet aan derden worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van opdrachtnemer.
  2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.

Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

  1. Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan tast dit de overige bepalingen van deze voorwaarden niet aan.
  2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat opdrachtnemer bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
  2. De Nederlandse rechter in het arrondissement waar opdrachtnemer is gevestigd is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.